پایگاه خبری، تحلیلی بلور گچساران:
بسمه تعالی
نهمین سالگرد عالم مجاهد مرحوم آیت الله العظمی حاج سید کرامت الله ملک حسینی ( ره )
باعث شد تا دوباره قلم به دست بگیریم و به رسم ادب گریزی بزنیم به شخصیت این عالم وارسته فیلسوف ارزشمند آری به اختصار و به اندازه وسع خویش
می نویسم.
۱. ولادت
سید کرامت الله ملک حسینی در سال ۱۳۰۳ در خانواده ای متدین و اهل علم متولد شد. پدر وی آیت الله سید صدرالدین ملک حسینی و والده ایشان سیده فاطمه بودند.
اجداد وی از علماء و سادات مورد احترام و اعتبار منطقه بوده اند. اجداد وی مرحوم آیت الله بزرگ سید حبیب الله فرزند سید صدرالدین محمد فرزند میر سید علی شیر فرزند میر شمس الدین محمد فرزند میر محمد یوسف فرزند میر سید محمد باقر فرزند میر سید ملک حسین بودند.
مرحوم میر سید ملک حسین هم عصر شاه طهماسب صفوی و میر سید محمد باقر در زمان شاه عباس کبیر(صفوی) بود و شاه عباس طی نامه ای به والی منطقه مقرب الحضره آغاجاری مأموریت جمع آوری خراج و مالیات منطقه را داد و والی را موظف کرد که خراج را بعد از جمع آوری تحویل مرحوم میر سید محمد باقر دهد تا صرف بقاع متبرکه منطقه و مازاد مالیات برای مدرسه مادر شاه به اصفهان ارسال کند.
نسب وی مشهور به سادات شاه قاسمی به وسیله عبدالله یا عبیدالله اعرج به حسین اصغر فرزند امام همام زین العابدین(ع) می رسد.
محل تولد آیت الله ملک حسینی در روستای گوشه شاه قاسم که بقعه مبارکه امامزاده قاسم(ع) در آن واقع است، عنوان شده است.
۲. سوابق و مبارزات
از سال ۴۱ پس از خروش و قیام خمینی کبیر(ره) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست.
وی که یکی از مضروبان حادثه حمله رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم بود، بر اساس اسناد ساواک، ارگان امنیتی انتظامی سابق به زعم آن ها از جمله خطرناک ترین شاگردان امام و از افراطی ترین روحانیان تحت مراقبت بود.
تعقیب مداوم و لحظه به لحظه در مسافرت ها و بازدیدها به خصوص هنگام ورود به عرصه ایلات و عشایر، تعرض های مکرر به مدارس و بیت وی، متواری بودن ۷ماهه، احضار و بازداشت و بازجوئی های سخت گیرانه، تعطیل کردن مدرسه علمیه و حوزه تدریس توسط رژیم، همگی نمونه ای از سوابق مبارزاتی اوست.
«درباره عشق و ارادت ایشان به امام(ره) همین بس، زمانی که توسط ساواک دستگیر شده بود در تاریخ 06/03/1350 در ساواک تهران پرسیدند: آیا مقلد خمینی هستید؟ گفته بود تا ننویسید آیت الله!! جوابی نخواهید شنید. بعد از اینکه نوشتند، این پاسخ را شنیدند که من خود، مجتهدم و تقلید نمی کنم. پرسش و دریافت پاسخ تا زمان نوشتن آیت الله، 48 ساعت به طول انجامیده بود».
مأموریت مهم حضرت امام(ره)
حکم مأموریت امام برای ایجاد آرامش و امنیت در منطقه
به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد کامل حضرت امام به وی حدود ۲۰ روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای وی را مأمور حفظ امنیت منطقه و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو کرد.
حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حکمی وی را موظف به تشکیل دادگاه و اجرای حکم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هر نحو که صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام کرد.
آیت الله ملک حسینی سالیان سال به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری در استان و نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری، با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب با تأسیس حوزه های علمیه و پیگیری مشکلات و انعکاس به مسؤولان و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزش ها و شعائر اسلامی و پیگیری و تلاش برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه گام های استواری برداشت.
در ادامه با توجه به سوابق این مجاهد بر خود لازم می بینم که به برخی از خصوصیات بارز ایشان باختصار اشاره نمایم در شجاعت نمونه و مثال زدنی بودند در دفاع از مظلوم با هیچ کس اهل مدارانبودند و در ارتباط با مردم اخلاق بسیار نیکو میداشتند و «مامن گاه» و پناهگاه مظلومین و محرومین بودند و اما ایشان محب مولای خویش حضرت امیر المومنین علی علیه السلام بودند که دربین مردم استان خود و استان های همجوار به محب مولا بودند میشناختند و اما قلم قاصر و عاجز از هر آنچه خوبی است که از این عالم دوراندیش بنویسد و در پایان به پیام تسلیت ولی امر مسلمین که خود گویای همه چیز است اشاره می کنم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت ایشان را به مردم استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تسلیت گفتند.
در بخشی از این پیام می خوانیم: «در طول ده ها سال آشنایی و ارتباط با این عالم بزرگوار، همواره مجاهدت در راه حق و اهتمام بر خدمت به مردم و تلاش برای تعلیم و تربیت متعلمان و جویندگان، همراه با صدق و صفای کم نظیر را از خصوصیات بارز این روحانی بزرگوار شناخته ام و این گونه خصال نیکو و برجسته، در میزان الهی از برترین حسنات است».
به قلم حمیده سعیدی





